WONG YING KHING

WONG YING KHING
Unit: S9
Major: BAHASA CINA (SK)
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera:

Search This Blog

Powered by Blogger.

Wednesday, January 27, 2021

Amali Cara Memfokus


Minggu  2


Amali Cara Memfokus




Tajuk                             Teknik Fotografi

Teknik                           : Teknik Memfokus

Lokasi                            : Bunga di tepi jalan kecil  (Sungai Sadit, Sibu, Sarawak)


Cuaca                               : Pada waktu senja

Masa/ Tarikh                   : 6:00 pm / 28.1.2021

Kamera                            : Kamera Belakang Realme 3, model RMX1821

Lensa                                : Dual Kamera Belakang
Kamera 1: 13 MP,  lensa bukaan f/1.8 PDAF
Kamera 2: 2 MP, depth sensor

Menggunakan Tripod    : Tidak

Apresiasi ringkas            :
Saya menjalankan Amali Cara Memfokus dengan mengambil gambar bunga di tepi jalan kecil.  



Setting up:


Aspresiasi ringkas Foto: Saya menggunakan kamera telefon bimbit saya untuk mengambil gambar. Oleh sebab saya baru membeli tripod stand secara online dan belum mendapatnya, jadi, saya memegang kamera dengan menggunakan tangan. Saya berjanji akan menggunakan tripod stand apabila mendapatnya kerana ia amat membantu dalam mengurangkan geteran tangan dan meningkatkan kualiti gambar yang diambil.

Autofocus Kamera:


Aspresiasi ringkas Foto: Saya menggunakan auto focus kamera dan kamera akan menfokuskan bunga (objek).





Aspresiasi ringkas Foto: Bidang fokus ialah kawasan yang kelihatan jelas apabila lensa difokuskan kapada sesuatu objek. Pemprosesan fokus akan menentukan fokus sesuatu subjek dengan cara automatik.

Faktor yang mengawal medan fokus:
  • Semakin luas sudut pandangan – medan fokus semakin besar
  • Semakin bertambah jarak memfokus – medan fokus semakin dalam
  • Lebih kecil aperture – medan fokus semakin besar
  • Medan fokus selalunya lebih besar di sekitar titik fokus daripada imej di hadapan


Hasil kerja:




Aspresiasi ringkas Foto: Kedua-dua gambar ini merupakan hasil gambar dengan teknik cara memfokus.

0 comments:

Post a Comment